Celebrant 30 anys d’Esclat 2

Tres dècades treballant per a la inclusió i empoderant a persones adultes amb paràlisi cerebral i pluridiscapacitat.

El 1994 va marcar el començament d’una nova era per a Esclat Grup Social amb l’obertura del Centre Ocupacional Esclat 2 al Baix Guinardó. Després de dècades dedicades a l’educació a l’escola Esclat, ens vam embarcar en un nou repte: millorar la qualitat de vida de les persones adultes amb paràlisi cerebral i altres discapacitats, donant-los l’oportunitat d’assolir la seva màxima autonomia.

El projecte va néixer amb el suport crucial de la Fundació ONCE, la Generalitat de Catalunya i les famílies associades a Esclat. Amb una visió pionera, vam crear un centre ocupacional exclusivament per a persones amb paràlisi cerebral i pluridiscapacitat, omplint un buit en l’atenció d’aquest col·lectiu.

El camí no va ser fàcil. Des dels primers dies, sota la direcció de Xavier Caballero, i amb el suport de l’Ester Isern i Marisol Álvarez, el centre va treballar intensament per crear un entorn acollidor i inclusiu. Les primeres persones usuàries, com la Neus, la Sònia, la Begoña, la Mireia, el Sergio, la Blanca i el Víctor, que venien de l’escola Esclat, van començar una nova etapa en el Centre Ocupacional amb l’objectiu d’endinsar-se en el món dels adults amb el mateix caliu que havien tingut fins aleshores.

Esclat 2 no només va oferir un lloc on fer activitats, sinó que va ser un agent de canvi al Baix Guinardó. Fa 30 anys, la paràlisi cerebral era poc coneguda, i el nou centre també va contribuir a fer-la més visible i a promoure la inclusió tant al districte com a la ciutat, una tasca que va ser reconeguda amb la Medalla d’Honor de Barcelona el 2006.

La filosofia del centre va posar l’èmfasi en l’empoderament de les persones usuàries, donant-los la capacitat de prendre decisions i participar activament en les seves activitats. A més, vam lluitar per aconseguir transport perquè les persones usuàries poguessin assistir al centre i vam fomentar el voluntariat i la innovació en l’àmbit de l’accessibilitat.

Al Centre Ocupacional Esclat 2 convivien persones amb diferents necessitats, fet que va obrir la possibilitat d’engegar nous centres, l’actual Centre Especial de Treball Esclatec i el Centre de Dia Cades. Els nous serveis van ajudar a millorar l’atenció personalitzada a les persones usuàries i a potenciar-ne les capacitats, ja que van donar-nos l’oportunitat d’oferir una atenció encara més centrada en cada persona.

Amb el pas dels anys, Esclat 2 ha evolucionat i s’ha adaptat als canvis necessaris. La unificació amb el Centre de Dia Cades i la implementació de nous models d’atenció han estat passos importants en aquesta direcció. Ara, l’objectiu és continuar integrant els dos centres per oferir una oferta d’activitats més àmplia i flexible.

Amb 30 anys de compromís i dedicació, Esclat 2 mira cap al futur amb optimisme i determinació. Seguim compromesos a treballar per continuar construint un món més inclusiu per a les persones amb paràlisi cerebral i les seves famílies.